keskiviikko 17. joulukuuta 2014

Hyvä myyjä



”Sä tarviit tällasen!”

Annikka Lepola veti myynnin työpajaa.
Näin meitä hauskuuttaa Sami Hedberg, mutta myynnistä meille joulukuun työpajassa 10.12. kertoi Annikka Lepola. Aloitimme työpajan käymällä läpi kaikkien tuntemukset myyntiä kohtaan. Monelle tulivat mieleen erilaiset tyrkyttämiset ja puhelinmyynti, joten fiilikset olivat kallellaan negatiiviseen suuntaan. Mitenkähän tästä kivikautisesta massamarkkinoinnista päästäisiin eroon ja saataisiin myynnistä mieluisaa myös asiakkaan näkökulmasta? Oman tuotteen myyminen tuntui joillekin olevan helpompaa, kun taas vastapainona monelle oli vaikeaa siitä irtautuminen. Onko luovalla alalla edes mahdollista nähdä omaa tuotetta asiakkaan silmin?


Annikka Lepola korosti sitä, että kuka tahansa voi oppia hyväksi myyjäksi. Pitää vain löytää itselleen sopivin tyyli myydä ja toteuttaa sitä. Toiset toimivat parhaiten kirjoittaen, toiset taas puhelimitse tai henkilökohtaisissa tapaamisissa. Kaikkia näitä tarvitaan jossain määrin, mutta jos taas mikään ei tunnu luonnistuvan, kannattaa yrityksessä aina olla joku, joka osaa myydä ja jolla on siihen tarvittava koulutus. 


Myyjän on aina tunnettava tuotteensa, jotta sen myyminen onnistuisi. Myös usko myytävään tuotteeseen on löydyttävä höystettynä hyvällä asiakaspalvelulla, mikä on tärkeä osa myyntiä. Suomalaiset ovat luonteeltaan melko tasaisia, joten myymällä on helppoa erottua edukseen olemalla avoin, iloinen ja positiivinen.


Koska tuote ja asiakas on tunnettava, teimmekin pohdintatehtävän. Siinä yksittäin tai ryhmissä piirsimme itsellemme täydellisen asiakkaan omille tuotteillemme ja kerroimme hänen tarinansa: statuksen, pankkitilin koon, siviilisäädyn, harrastukset, mielenkiinnon kohteet yms. asiat, jotka johtavat siihen, että kyseinen asiakas ostaa juuri meidän tuotteemme. Pohdinnan jälkeen esittelimme asiakkaamme muulle ryhmälle. Muiden asiakkaiden kohtaaminen oli mielenkiintoista ja hauskaa.


Miksi asiakas päättää ostaa tuotteen? Me keskityimme ratkaisukeskeiseen myyntiin, jossa ratkaistaan asiakkaan ongelma tai tarve. Millainen tarve tuotteelle on, tiedostaako asiakas tarpeen, vai pitääkö tarve luoda asiakkaalle. Luovilla aloilla puhutaan usein taiteesta ja designista, jolloin tarve ei ole sama kuin esimerkiksi vessapaperilla. Meidän täytyy siis osata kertoa asiakkaalle tuotteemme hyödyt ja minkä ongelman tuotteemme ratkaisee. "Haluatko ostaa vaatteen, joka saa sinut näyttämään keski-ikäiseltä poliitikolta, vai kokeilisitko ennemmin tätä mekkoa, joka saa sinut näyttämään tyrmäävältä."


Kun tekee tuotteita tai luo palveluita, myynniltä ei vain voi välttyä. Ja koska välttäminen ei ole mahdollista, pitää oman asenteen ja suhtautumisen sitä kohtaan olla positiivinen. Jos positiivisuutta ei ole omasta takaa, se täytyy löytyä jostain muualta. Myyntiä joutuu kohtaamaan väkisinkin, mutta sen voi tehdä itselleen miellyttäväksi.


Kun myynnin työpaja oli päättynyt, meidät jaettiin neljään ryhmään, joille valittiin johtajat ja "alamaiset". Ryhmäytyminen sujui yllättävän kivuttomasti, vaikka kaikki eivät olleetkaan paikalla. Nyt ryhdymmekin johtajien alaisuudessa suunnittelemaan päätösseminaaria oikein urakalla! 

Työpajasta raportoivat Camilla, Anastasija ja Sami
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti