”Sä tarviit tällasen!”
 |
Annikka Lepola veti myynnin työpajaa. |
Näin meitä hauskuuttaa Sami Hedberg, mutta myynnistä meille
joulukuun työpajassa 10.12. kertoi Annikka Lepola. Aloitimme työpajan käymällä läpi kaikkien tuntemukset
myyntiä kohtaan. Monelle tulivat mieleen erilaiset tyrkyttämiset ja puhelinmyynti,
joten fiilikset olivat kallellaan negatiiviseen suuntaan. Mitenkähän tästä
kivikautisesta massamarkkinoinnista päästäisiin eroon ja saataisiin myynnistä
mieluisaa myös asiakkaan näkökulmasta? Oman tuotteen myyminen tuntui joillekin
olevan helpompaa, kun taas vastapainona monelle oli vaikeaa siitä irtautuminen.
Onko luovalla alalla edes mahdollista nähdä omaa tuotetta asiakkaan silmin?
Annikka Lepola korosti sitä, että kuka tahansa voi oppia
hyväksi myyjäksi. Pitää vain löytää itselleen sopivin tyyli myydä ja toteuttaa
sitä. Toiset toimivat parhaiten kirjoittaen, toiset taas puhelimitse tai
henkilökohtaisissa tapaamisissa. Kaikkia näitä tarvitaan jossain
määrin, mutta jos taas mikään ei tunnu luonnistuvan, kannattaa yrityksessä aina
olla joku, joka osaa myydä ja jolla on siihen tarvittava koulutus.
Myyjän on aina tunnettava tuotteensa, jotta sen myyminen
onnistuisi. Myös usko myytävään tuotteeseen on löydyttävä höystettynä hyvällä
asiakaspalvelulla, mikä on tärkeä osa myyntiä. Suomalaiset ovat luonteeltaan
melko tasaisia, joten myymällä on helppoa erottua edukseen olemalla avoin,
iloinen ja positiivinen.

Koska tuote ja asiakas on tunnettava, teimmekin
pohdintatehtävän. Siinä yksittäin tai ryhmissä piirsimme itsellemme täydellisen
asiakkaan omille tuotteillemme ja kerroimme hänen tarinansa: statuksen,
pankkitilin koon, siviilisäädyn, harrastukset, mielenkiinnon kohteet yms.
asiat, jotka johtavat siihen, että kyseinen asiakas ostaa juuri meidän
tuotteemme. Pohdinnan jälkeen esittelimme asiakkaamme muulle ryhmälle. Muiden
asiakkaiden kohtaaminen oli mielenkiintoista ja hauskaa.
Miksi asiakas päättää ostaa tuotteen? Me keskityimme
ratkaisukeskeiseen myyntiin, jossa ratkaistaan asiakkaan ongelma tai tarve.
Millainen tarve tuotteelle on, tiedostaako asiakas tarpeen, vai pitääkö
tarve luoda asiakkaalle. Luovilla aloilla puhutaan usein taiteesta ja
designista, jolloin tarve ei ole sama kuin esimerkiksi vessapaperilla. Meidän
täytyy siis osata kertoa asiakkaalle tuotteemme hyödyt ja minkä ongelman
tuotteemme ratkaisee. "Haluatko ostaa vaatteen, joka saa sinut näyttämään
keski-ikäiseltä poliitikolta, vai kokeilisitko ennemmin tätä mekkoa, joka saa
sinut näyttämään tyrmäävältä."
Kun tekee tuotteita tai luo palveluita, myynniltä ei
vain voi välttyä. Ja koska välttäminen ei ole mahdollista, pitää oman asenteen ja
suhtautumisen sitä kohtaan olla positiivinen. Jos positiivisuutta ei ole omasta
takaa, se täytyy löytyä jostain muualta. Myyntiä joutuu kohtaamaan väkisinkin,
mutta sen voi tehdä itselleen miellyttäväksi.
Kun myynnin työpaja oli päättynyt, meidät jaettiin neljään
ryhmään, joille valittiin johtajat ja "alamaiset". Ryhmäytyminen sujui yllättävän
kivuttomasti, vaikka kaikki eivät olleetkaan paikalla. Nyt ryhdymmekin
johtajien alaisuudessa suunnittelemaan päätösseminaaria oikein urakalla!
Työpajasta raportoivat Camilla, Anastasija ja Sami
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti