keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Innovatiivinen markkinointi




Jussi Mertanen Hamkista puhuu markkinoinnista työpajassa.
"Meillä oli työpaja markkinoinnista keskiviikkona 26.11.2014. Työpaja alkoi jälleen kerran yhteisellä informaatiotilaisuudella. Informaatiotilaisuudessa selvisi päätösseminaarin uusi ajankohta sekä paikka. Paikaksi oli valikoitunut kauppakeskus Goodman ja ajankohtana on lauantai 21.3.2015. Tulkaa ihmeessä kaikki katsomaan mitä parikymmentä luovaa osaajaa saa aikaiseksi yhdessä! Me ryhdymmekin nyt sitä suunnittelemaan.

Markkinoinnista meille kertoi Jussi Mertanen. Jussi painotti yksilön osaamista luovan alan markkinoinnissa. Ensimmäisenä hän näytti meille Milan Kunderan ajatuksen: ”Business has only two functions – marketing and innovation:” ja kuittasi itse perään, että kun nämä ovat hoidossa, muu tulee kuin itsestään. Nähtäväksi jää, miten meidän käy!
 
Pajassa pohdittiin yksilön merkitystä luovan alan markkinoinnissa, varsinkin pienissä yrityksissä tai toiminimissä. Oma lahjakkuus ja taito korostuivat, ei pidä pelätä riskinottoa, vaan pitää löytyä motivaatio omaa juttuaan kohtaan. Motivaattorina raha ei toimi parhaiten, vaan sen pitää olla henkilökohtaista. Tärkeää on pitää itsensä virkeänä ja löytää motivaatio omasta vapaa-ajasta ja muusta tekemisestä, kuten esimerkiksi elokuvat, museot, näyttelyt, markkinat ja kaikki muu, mikä itselle kolahtaa. Luovalla alalla työskentely on aina vaihtelevaa, ei puuduta yhteen asiaan vaan hypätäänkin jo seuraavaan.

Markkinoinnin työpaja sivusi samalla myös paljon edeltävää työpajaamme sosiaalista mediaa. Varsinkin luovassa työssä sosiaalinen media on markkinoinnissa tärkeää. Näkyvyyttä pitää olla mahdollisimman paljon: Youtube, Blogger, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest ja kaikki muu, mitä keksiä saattaa. 

Jossain välissä pidimme pienen kahvittelu- ja siirtymätauon. Siirryimme atk-luokkaan tekemään pohdintatehtäviä. Ensimmäinen tehtävä oli tehdä rautalankamalli oman yrityksensä kotisivuista. Vaikka yritykselle ei olisikaan heti tulossa kotisivuja, nyt on käyty läpi, miten sellaisen voi tuottaa ja otettu omat mallimme talteen. Sen lisäksi tutkimme myös, millaisia kotisivuja mahdollisilla kilpailijoilla on ja otimme selvää heidän toiminnastaan.

Päivän sana oli innovatiivisuus. Kaiken kaikkiaan päivä oli onnistunut, vaikka osa olikin kertausta. Kotiin lähdimme pää täynnä innovatiivisuutta ja motivaattoreita."


 
Päivän sana: innovatiivisuus 

Työpajaa havainnoivat ja blogitekstin tuottivat: Camilla, Anastasija ja Sami

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti